DUMANDAĞ KONSEY TOPLANTISINA KATILDI

TOBB Ticaret Borsaları Konsey Toplantısı Ankara'da gerçekleştirildi. Toplantıya Elazığ Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı ve TOBB Konsey Üyesi Mehmet Ali Dumandağ da katıldı.

TOBB Ticaret Borsaları Konsey Toplantısı Ankara’da gerçekleştirildi. Toplantıya Elazığ Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı ve TOBB Konsey Üyesi Mehmet Ali Dumandağ da katıldı.

Ticaret borsalarının sorun ve çözüm önerilerinin ele alındığı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Ticaret Borsaları Konsey Toplantısı, TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Faruk Çelik ve Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkçi ile konsey üyelerinin katılımıyla TOBB İkiz Kuleler’de gerçekleştirildi.

Toplantı öncesinde belirlenen konsey üyesi konuşmacılarından birinin Elazığ Ticaret Borsası Başkanı Mehmet Ali Dumandağ olmasına karar verildi. Toplantıda bir konuşma yapan Dumandağ şunları söyledi: “Sayın Bakanlarım çok değerli başkanım ve kıymetli arkadaşlarım. Son 30 yıldır et fiyatlarında fiyat istikrarını sağlayacak kalıcı çözümler ve politikalar üretemedik. 90’lı yılların başına kadar canlı hayvan sektöründe Orta Doğu ihracatına yön veren ülke bugün canlı hayvan hatta daha kötüsü et ithal eder duruma geldi” şeklinde konuştu.

Başkan Dumandağ konuşmasını şu sözlerle sürdürdü: “Anap Hükümeti döneminden bu yana ithal hayvan ve ete verdiğimiz paraları ve emeğimizi yetiştiricilere destek olarak verseydik bu sorunları yaşamazdık. İthal edilen et güneşte eriyen kara benzer. Hem piyasa hem de ülkemiz için hiçbir faydası bulunmamakta. Sakatatı, derisi kanı değerlendirilemiyor. Bunların da maliyetini hesaplayınca astarı yüzünden pahalı geliyor. Et İthalatı demek, hayvancılık sektöründen istifade eden yan kolların;  nakliyecinin, üreticinin , çiftçinin, yemcinin, kesimhanecinin, çobanın işsiz kalması demek. Dövizimizin sermayemizin dışarı çıkması demek. Besicilik sisteminin zayıflaması hatta ve hatta çökmesi demek. Et fiyatlarının düşürülmesi için uzun vadeli projeler yapmak, yerli üretim ve üreticiyi desteklemek, hayvancılığın gizli işsizliği önlediğini unutmamak lazım. Fiyat dalgalanmaları tüketicinin yanı sıra besiciyi de zorluyor. Zira Besilik dana fiyatları et fiyatları ile doğru orantılı hareket ediyor. Artınca artıyor, düşünce düşüyor. Bu nedenle besici fiyat yüksekken almış olduğu danadan ani fiyat düşüşleri nedeni ile ciddi manada zarar ediyor. Dana fiyatları normalinden çok yüksek bu nedenle besilik ve damızlık ithalatı yapılabilir. Bakanlığımızın bu konuda çalışmalarda bulunması gerekiyor. Et ve Süt Kurumu tek tarafı bağlayıcı sözleşme yapıyor. Esnaf gibi hareket ediyor. Besici ile yapılan bağlantı sonrası erken kesim ve yaz primlerini sözleşme yapıldıktan sonra hayvan kesimi bollaştığı dönemde özel sektör gibi hareket ederek keyfi olarak kaldırdıklarını belirtiyorlar. Bu da kg başına 1 TL’ye tekabül ediyor. Et ve Süt Kurumu devletin bir kurumu. Özel sektör gibi hareket etmemeli. Bu nedenle besici zarar ediyor. Primler devamlı olmalı. Uygulanması gereken dönemde uygulanmalı. Et Balık Kurumu piyasada daha etkin rol oynamalı. Besiciye güven vermeli. Sayın bakanlarımıza ve sayın başkanımız Rıfat Hisarcıklıoğlu’na gösterdikleri hassasiyetten dolayı teşekkür ediyorum”